Upaya Peningkatan Motivasi dan Kreatifitas serta Skill Menulis Teks Narasi dengan Tekhnik Parafrase Wacana Dialog Pada Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Eko Adi Sumitro Universitas Wiraraja, Indonesia
  • Siddik Romadhan Universitas Wiraraja, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v4i2.2079

Keywords:

Motivation and Creativity, Narrative Text Writing Skills, Dialogue Discourse

Abstract

The review in this study is to expand students' movement and storytelling abilities for 5th grade students of SDN Totosan II in learning how to create an account using the exchange conversation summary method. This test model is a vehicle homeroom activity research model. The subjects of this study were fifth grade students of SD Totosan in Batang-Batang District. The sources of information used are: places and events, witnesses, and notes. Data collection techniques were carried out by observation (observation), interviews, writing tests/assignments, and document analysis. Implementation begins through the initial survey, cycle I, cycle II, up to cycle III. Some cycles consist of four stages, namely: (1) action planning; (2) implementation of actions; (3) action observation; and (4) analysis and reflection. Based on the results of the study, it was proven that the application of the paraphrasing technique of dialogue discourse was able to increase student activity during the learning process and at the same time be able to improve students' narrative writing skills.

References

Faulin ,A. , Sulistyaningrum, S. 2018. “Keefektifan Pembelajaran Menganalisis Struktur dan Kebahasaan Teks Eksposisi dengan Model Group Investigation dan Model Student Team Achievment Division (STAD) pada Siswa Kelas X SMKâ€. JPBSI volume 7 no. 2. 2018 Jurnal

Iskandarwassid, Dadang Sunendar.2011. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Karwono dan Heni Mularsih. 2017. Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Kosasih, E. 2014. Strategi Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.

Lucas, Budi Husada. 2019. Gaya dan Strategi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia. Universitas Santana Yogyakarta.

Majid, Abdul. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Mahsun. 2014. Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Prastowo, Andi. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif; Menciptakan Metode Pembelajaran yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press.

Putra, I. Rika Adi, I. G. Artawan, dan I. B. Putrayasa. 2013. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia pada Topik Teks Laporan Observasi Berbasis Tri Hita Karana untuk Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Gianyar Baliâ€. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Volume 2 hal; 12-21.

Rusdi, M. (2018). Penelitian Pengembangan Kependidikan (Konsep, Prosedur dan Sintesis Pengetahuan Baru). Depok: Rajawali Pers.

Sani. (2014). Strategi–Strategi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Rusman. (2012). Model Model Pembelajaran; Mengembangkan Profesional Guru; Seri Manajemen Sekolah Bermutu. Jakarta: PT. Radjagrafindo.

Sufiroh. 2016. “Pendekatan Saintifik dan Model Pembelajaran Kurikulum 2013â€. Jurnal Pendidikan Profesional, Vol. 5, No. 3.

Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi

Priyatni, E. T. 2014. Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara

Subyantoro,2013. Pembelajaran Bercerita, Yogyakarta: Ombak

Soeparno, 1980. Media Pengajaran Bahasa. Yogyakarta: Intan Pariwara

Suryaman, Maman. 2012. Metodologi Pembelajaran Bahasa. Yogyakarta: UNY Press.

Downloads

Published

2021-10-30

How to Cite

Sumitro, E. A., & Romadhan, S. (2021). Upaya Peningkatan Motivasi dan Kreatifitas serta Skill Menulis Teks Narasi dengan Tekhnik Parafrase Wacana Dialog Pada Siswa Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 4(2), 121–134. https://doi.org/10.24256/pijies.v4i2.2079

Issue

Section

Articles

Citation Check