Development Of Digital Based Flash Card Media On Thematic Learning In Ibtidaiyah Madrasah

Diah Kesumawati, Mustafa Habib, Renni Ramadhani Lubis, Yusda Novianti

Abstract


This research is research and development. This study uses the Four D development model. The stages in the Four D development model are definition, design, development, and dissemination. However, in this study, the stages used were only up to the development stage. The subjects of this study were students of class II MIN 15 Langkat, totaling 24 people with details of 13 males and 11 females. The object of research is digital-based flashcard media. This study aims to develop digital-based flashcard media. The data collection instruments were interviews, observations, questionnaire validation, and student responses. From the results of the validation carried out by media experts, material experts, and linguists it was declared feasible.


Keywords


Media; Flashcard; Digital; Thematic Learning

Full Text:

PDF

References


Andini, A. N., Pendidikan, J., Anak, I., Dini, U., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2022). Jurnal Penelitian Anak Usia Dini PENGARUH MEDIA FLASHCARD TERHADAP KEMAMPUAN. 1(1), 1–11.

Angelica, D., & Novitasari, A. (2020). The Influence of Resource-based Learning Model based on Flashcard toward Students’ Problem-Solving Abilities. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 11(1), 78–85. https://doi.org/10.24042/biosfer.v11i1.4791

Asiah et all. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas V Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di SD/MI. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8, 9–18.

Ayu Pramesti, A., & Suci Qamaria, R. (2022). Penerapan Komunikasi Terapeutik dengan Media Flash Card pada Anak yang Mengalami Down Syndrome. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 159–169. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.92

Choirudin, C., Anwar, M. S., Azizah, I. N., Wawan, W., & Wahyudi, A. (2021). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis Kaligrafi dengan Pendekatan Guided Discovery Learning. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 7(1), 52. https://doi.org/10.33474/jpm.v7i1.6738

Dasar, G. S., Guru, P., Dasar, S., Guru, P., & Dasar, S. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA VISUAL FLASHCARD BERBASIS ADOBE. 9(1), 28–39.

Eva Betty Simanjutak, Gustini Siburian, M. F. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Flash Card Berbasis Teka-Teki Silang Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan Di RSUD Kota Semarang, 5(2), 70–76.

Hidayat. (2022). Pengembangan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Indonesia Pada Anak Usia Dini. JOURNAL ON TEACHER EDUCATION, 3, 277–289.

Issn, O. (2021). Online ISSN 2722-0710. 333–339.

Kusumawati, R., & Mariono, A. (2016). Pengembangan Media Flashcard Tema Binatang untuk Anak Kelompok B di Taman Kanak-kanak Asemjajar-Surabaya. Teknologi Pendidikan, 4(1), 24–32.

Lestari, W. E., & Karsono. (2020). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 70–75.

Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928–3939.

Nisa, A. H., Mujib, M., & Putra, R. W. Y. (2020). Efektivitas E-Modul dengan Flip Pdf Professional Berbasis Gamifikasi Terhadap Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(02), 14–25.

Nurcahyani. (2020). PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MELALUI MEDIA FLASH CARD SISWA KELAS 3 SDN PUTAT 02, GEGER, MADIUN TAHUN AJARAN 2019/2020.

Penitipan, T., Tpa, A., Pahrul, Y., & Amalia, R. (2022). JOTE Volume 3 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 31-42 JOURNAL ON TEACHER EDUCATION Research & Learning in Faculty of Education MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN BERMAIN PLASTISIN PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI Tujuan penelitian ini adalah u. 3, 31–42.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9. https://doi.org/10.32585/absis.v3i1.1385

Peserta, K., Kelas, D., Pembelajaran, V. P., Terpadu, T., Sd, D., Asiah, N., Shawmi, A. N., Megantara, S., & Wibowo, D. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Terhadap Kemampuan Pemahaman PENDAHULUAN Pendidikan merupakan salah satu proses untuk mempengaruhi peserta didik agar peserta didik mampu menyesuaikan diri dengan lingkungnnya , dengan demikian akan membuat peru. 8(1), 9–18.

Rachman, T. (2018). Pengaruh Presepsi Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) Berbantuan Media Flash Card Terhadap Hasik Belajar Kelas IV di SDIT Badrussalam Kawadenan Magetan. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.

Saskia, I., Wulandari, E., & Viza, R. Y. (2019). Pengembangan Media Flash Card Filum Echinodermata dan Filum Porifera. Biocolony, 4(1), 17–20.

Sirait, S. C. (2017). Tanggung Jawab Pemerintah Untuk Memberikan Pendidikan Kepada Anak Terlantar Dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. De Lega Lata, 2(1), 158–182.

Suryani. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA FLASHCARDS BERBASIS QR-CODE PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS MATERI PARTS OF BODY KELAS V.

Utami, F., Rukiyah, R., & Andika, W. D. (2021). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Augmented Reality pada Materi Mengenal Binatang Laut. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1718–1728. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.933

Winangun, I. M. A. (2020). Pengenalan Life Science Bagi Anak Usia Dini Melalui Media Flashcard Berkonten Lokal. Widya Kumara:Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 80–89.

Wiratman, A., Widiyanto, B., & Fadli, M. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah pada Masa Pandemi Covid-19. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 185-197.

Zuniati, M., Ummah, M., Laili, N., Anwar, M. S., Agama, I., Ma, I., & Metro, I. (n.d.). Pengembangan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa didik kurang aktif dalam proses pembelajaran , pendidik lebih banyak menjelaskan.




DOI: https://doi.org/10.24256/pijies.v5i1.2583

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Diah Kesumawati, Mustafa Habib, Renni Ramadhani Lubis, and Yusda Novianti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
©Pedagogik Journal of Islamic Elementary School.
This is an open access article under the Creative Commons - Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0)

Pedagogik Journal of Islamic Elementary School Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Palopo In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:
Tarbiyah Building, 1st Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Palopo.  Jl. Agatis I Balandai, Palopo City, South Sulawesi, Indonesia 91914, Email: jurnal_pijies@iainpalopo.ac.id