The Effect of Guided Inquiry Learning Model on Critical Thinking Skills and Science Learning Outcomes of Elementary School Students

Authors

  • Muh Musyawwir Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Syarifuddin Kune Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Rahmawati Rahmawati Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v6i1.3598

Keywords:

Guided Inquiry Learning Model, Critical Thinking Skills, Science Learning Outcomes

Abstract

This study aims to analyze the effect of the Guided Inquiry learning model on students' critical thinking skills and science learning outcomes. The type of research used is quasi-experimental research with nonequivalent control group design. The sampling technique is a saturated sample, namely fifth grade students of public elementary school 9 West Bangkala, Jeneponto Regency, totaling 56 students. Research data were analyzed through descriptive analysis and inferential analysis using SPSS 22. Based on the results of the study it can be concluded that the use of guided inquiry learning models can improve critical thinking skills and student learning outcomes compared to those without using the guided inquiry learning model. The results of the study using the inquiry learning model had an effect on critical thinking skills and science learning outcomes for fifth grade students of public elementary school 9 Bangkala Barat, Jeneponto Regency.

References

Amal, Amri, and Syarifuddin Kune. 2018. “Peranan Pembelajaran IPA Berorientasi Poe (Predict, Observe, Explain) Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar di Sekolah Dasar.†Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Era Revolusi Volume 1.

Amran, Muhammad. 2019. “Pembelajaran Aktif Pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA 1 di Kelas 27 Mahasiswa PGSD FIP UNM.†Dikdas Matappa: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar 2(1): 06.

Annafy, Nurfidianti et al. 2021. “Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Pemahaman Konsep Kimia Siswa Di Man 2 Kota Bima Tahunpelajaran 2019/2020.†Jurnal Redoks ( Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia ) 4(1): 17–24.

Anwar, Chairul. 2014. Hakikat Manusia Dalam Pendidikan: Sebuah Tinjauan Filosofis. Yogyakarta: SUKA-Press.

As-Suyuthi, Jalaluddin, and Jalaluddin Muhammad Ibnu Ahmad Al-

Mahally. 2003. Tafsir Jalalain. Surabaya: Imaratullah.

Buto, Zulfikar Ali. 2010. “Implikasi Teori Pembelajaran Jerome Bruner dalam Nuansa Pendidikan Modern.†Millah ed(khus): 55–69.

Cahyana, Ucu, Abdul Kadir, and Monalisa Gherardini. 2017. “Relasi Kemampuan Berpikir Kritis dalam Kemampuan Literasi Sains pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.†Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan 26(1): 14–22.

Fatmaryanti, Siska Desi, Suparmi, Sarwanto, and Ashadi. 2017. Implementasi Model Pembelajaran Guided Inquiry dengan Multi Representasi (GiMuR). Yogyakarta: Deepublish.

Jamaluddin, Jamaluddin, A. Wahab Jufri, Muhlis Muhlis, and Imam

Bachtiar. 2020. “Pengembangan Instrumen Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran IPA Di SMP.†Jurnal Pijar Mipa 15(1): 13–19.

Jundu, Ricardus, Pius Herman Tuwa, and Rosnadiana Seliman. 2020. “Hasil Belajar IPA Siswa SD Di Daerah Tertinggal Dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing.†Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 10(2): 103–11.

Kemendikbud. 2016. “Permendikbud No. 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah.†Jakarta: Kemendikbud.

Khasanah, Binti Anisaul, and Indah Dwi Ayu. 2018. “Kemampuan Berpikir Kritis siswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Brain Based Learning.†Eksponen 7(2): 46–53.

Ma’ruf, Ma’ruf, and Arie Syahidul Shidiq. 2020. Pembelajaran IPA Berorientasi Keterampilan Abad 21. Makassar: LPP Unismuh Makassar.

Mashuri, Imam. 2012. “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Dan Inquiry Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri Kabupaten Blora.†Journal of Mechanical Engineering Education 2 (1): 19–35.

Nugroho, R. Arifin. 2018. HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: Konsep, Pembelajaran, Penilaian, Dan Soal-Soal). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Nurhasanah, Nurhasanah, and Dasmo Dasmo. 2020. “Navigation Physics Jo u r n a l o f P h Ys Ic s E d u c a t Io N.†Journal of Physics Education 2(2): 69–73. https://www.journal.unindra.ac.id/index.php/jpeu/article/view/485.

OECD. 2019a. OECD Publishing PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris.

Oemar, H. 2008. Teknik Pengukuran Dan Evaluasi Pendidikan. Bandung: Mandar Maju.

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Parama Publishing.

Sarwono, Jonathan. 2013. Statistik Multivariat Aplikasi Untuk Riset Skripsi. Yogyakarta: Andi Offset.

Setyowati, A., & Subali, B. 2011. “Implementasi Pendekatan Konflik Kognitif dalam Pembelajaran Fisika untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis SMP Kelas VII†Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 7(2): 89–86. http://doi.org/10.15294/JPFI. v7i2.1078.

Sopandi, Wahyu. 2019. “Sosialisasi dan Workshop Implementasi Model Pembelajaran RADEC Bagi Guru-Guru Pendidikan Dasar Dan Menengah [Dissemination and Implementation Workshop of RADEC Learning Models for Primary and Secondary Education Teachers].†PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 8(1): 19.

Sudjana, Nana. 2005. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suhada, Hidayati. 2017. “Model Pembelajaran Inqury Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPA.†Jurnal Pendidikan Dasar 8(2): 13–24. http://doi.org/10.21009/JPD.

Suhana, Cucu, and Nanang Hanafiah. 2014. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama.

Sumaryati, Agata Sri, and Dwi Uswatun Hasanah. 2019. “Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 11 Yogyakarta.†Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 2(2): 56–64.

Susilawati, Endang, Agustinasari Agustinasari, Achmad Samsudin, and Parsaoran Siahaan. 2020. “Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA.†Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi 6(1): 11–16.

Susilawati, Susilawati, Fihrin Fihrin, and I Wayan Darmadi. 2014. “Perbandingan Hasil Belajar Fisika Antara Metode Pictorial Riddle Dan Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Inquiry Terbimbing Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 19 Palu.†JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online) 1(3): 8.

Susilowati, Sajidan, and Murni Ramli. 2017. “Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah Negeri Di Kabupaten Magetan.†Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) 21(2000): 223–31.

Syah, Muhibbin. 2011. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tapanuli, Pendidikan et al. 2018. “Jurnal Education and Development Institut Penerapan Model Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Fisika.†3(1): 1–5.

Ulandari, Nelpita, Rahmi Putri, Febria Ningsih, and Aan Putra. 2019. “Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Teorema Pythagoras.†Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 3(2): 227–37.

Wariyanti, Ari. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Pada Subtema Keindahan Alam Negeriku.†Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian 5(2): 1019–24.

Downloads

Published

2023-05-16

How to Cite

Musyawwir, M., Kune, S., & Rahmawati, R. (2023). The Effect of Guided Inquiry Learning Model on Critical Thinking Skills and Science Learning Outcomes of Elementary School Students. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 6(1), 27–38. https://doi.org/10.24256/pijies.v6i1.3598

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.