PENINGKATAN PEMAHAMAN MATERI BANGUN DATAR DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KERTAS ORIGAMI PADA SISWA KELAS VI MI DATOK SULAIMAN PUTRA

Authors

  • Mawarni Mawarni Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.696

Keywords:

Build Flat, Media, Origami.

Abstract

This research discusses the improvement of students' understanding of mathematics, especially flat-up material. To find out whether the application of origami paper media in class VI MI Datok Sulaiman can improve students' understanding. This research is classroom action research (CAR) which consists of two cycles, each cycle carried out as much as 2 meetings, with stages of Planning, Implementation, Observation, and Reflection. The results showed that: by applying origami paper media can improve the material understanding of students 'flat wake, Based on the test of student learning outcomes in the sixth grade of MI Datok Sulaiman Putra Palopo which was conducted in two cycles showed that students' learning outcomes increased, from the first cycle the average score the mean is 76 with a percentage of completeness of 71% while the second cycle has an average value of 87 with a percentage of 96% and has met the KKM value of 70.

References

Asnawir. 2002, Media Pembelajaran, Jakarta: Ciputat pers

Denim, Sudarwan, 2011, Pengantar Kependidikan cet. 2; Bandung: Alfabeta

Ibrahim dan nana Syaodi, 2003. Perancanaan Pengajaran, Jakarta:Rineka Cipta. Lisnani.“Desain Materi Bangun Datar Menggunakan Origami Berkonteks Tangram di SD Kelas II,†Suska Journal of Mathematics Education,vol.3 no. 1, 2017.

Masnur Muslic. 2012. Melaksanakan PTK Penelitian Tindakan Kelas itu Mudah Jakarta: Bumi Aksara

Moch. Islaqhuddin Baharsyah.. “Peningkatan Pemahaman Karakter Tokoh Pewayangan Bahasa Jawa Melalui Media Wayang Dua Dimensiâ€, digital library Uin Sunan Ampel, 2014

Republik Indonesia, Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama RI.

Rusman, 2011. Menejemen Kurikulum. Jakarta: Rajawali Pers

Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self Confidence dalam Pembelajaran Matematika melalui Metode Suggestopedia. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14.

Rustan, E., Hanifah, N., & Kanro, B. (2018). De-radicalization in the Implementation of Islamic Education Curriculum in SMA Masamba South Sulawesi. Dinamika Ilmu, 18(2), 271–283. https://doi.org//10.21093/di.v18i2.1338

Sanjaya, Wina, 2009. Penelitian Tindakan kelas, Jakarta : Kencana Prenada Media Grup

Setiawan, Fajar.. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Origamiâ€, Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2017

Sudijono, Anas, 2017. Pengantar Statistik Pendidikan, Ed. 1 Cet. 18; Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Sundayana,Rostina. 2013. Media PembelajaranMatematika. Bandung :Alfabeta

Susanti, Liya dan Rosyidi, Abdul Haris. Pembelajaran Berbasis Origami Untuk Meningkatkan Visualisasi Spasial Dan Kemampuan Geometri Siswa SMP. http://ejournal.unesa.ac.id/jurnal/mathedunesa/abstrak/2697/pembelajaran-berbasis-origami-untuk-meningkatkan-visualisasi-spasial-dan-kemampuan-geometri-siswa-smp. Diakses 20 Desember 2017.

Syamsu S, 2017. Strategi Pembelajaran : Tinjauan Teoritis Praktis Bagi Mahasiswa Dan Praktisi Pendidikan. Cet. 1; Makassar : Nas Media Pustaka.

Vivi Utari, Dkk. “ Meningkatkan Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan PMR dalam Pokok Bahasan Proma dan Limasâ€, Jurnal Pendidikan Matematika, vol.1 No.2

Wardhani,Dian.,dkk, “Origami Terhadap Kecerdasan Spasial Matematika Siswa,â€Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan,vol. 1 no. 5, Mei 2016.

Wulandari, Astri., “Pengembangan Media Papan Temple Bangun Datar Berbasis Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas 4 SD†Jurnal Pigur , Vol, 01 no. 2, Agustus 2018

Downloads

Published

2019-04-22

How to Cite

Mawarni, M. (2019). PENINGKATAN PEMAHAMAN MATERI BANGUN DATAR DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KERTAS ORIGAMI PADA SISWA KELAS VI MI DATOK SULAIMAN PUTRA. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(1), 55–66. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.696

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.