The Concept of Fitrah as a Paradigm of Islamic Education: Perspective of The Quran

H. M. Ghalib, Achmad Mujahid, Suarni Suarni

Abstract


This study aims to describe the concept of fitrah as a paradigm of Islamic education according to the Koran. This qualitative research uses the descriptive-analytical method. All data from written materials related to the variables will be discussed and relevant. The concept of fitrah is a character, temperament, origin, religion, and all inherent potential, which is a gift from Allah Swt. Every human child born from his mother’s womb will always be accompanied by nature as the basis for personality formation in living his life. Human psychological components related to nature include human structure (physical, spiritual, nafsani, heart, reason, and lust), al-hayah (vitality), al-khuluq (character), al-sajiah (skills or talents), heredity (heredity), intuition (the ability to receive inspiration from god) and al-amal (behavior).

Keywords


Fitrah Concept, Education Paradigm, Al Quran

Full Text:

PDF

References


Abdul, Mujib. Fitrah & Kepribadian Islam, Sebuah Pendekatan Psikologis. Jakarta: Darul Falah, 1999.

Afify, Muhammad Faiz Al. “Konsep Fitrah Dalam Psikologi Islam.” TSAQAFAH 14, no. 2 (November 27, 2018): 279–98. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v14i2.2641.

Arifin, Syamsul. “ISLAM DITINJAU DALAM ASPEK PENDIDIKAN.” Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 1 (February 15, 2014): 107–29.

Baiquni, M. “REVOLUSI INDUSTRI, LEDAKAN PENDUDUK DAN MASALAH LINGKUNGAN.” Jurnal Sains & Teknologi Lingkungan 1, no. 1 (2009): 38–59. https://doi.org/10.20885/jstl.vol1.iss1.art3.

Creswell, John. Riset Pendidikan: Perencanaan, Pelaksanaan, Dan Evaluasi Riset Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.

Darwis, Maidar. “KONSEP PENDIDIKAN ISLAM DALAM PERSPEKTIF IBNU SINA.” JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran 13, no. 2 (February 1, 2013). https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.476.

Dawam, Raharjo. Pandangan Al-Qur’an Tentang Manusia Dalam Pendidikan Dan Perspektif al-Qur’an. LPPI: Yogyakarta, 1999.

Haris, Herdiansyah. Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial. Jakarta Selatan: Penerbit Salemba Humanika, 2012.

Irwandra, Irwandra. “METAFISIKA AKHLAK: Dasar-dasar Akhlak dalam Islam.” An-Nida’ 39, no. 1 (February 5, 2014): 91–106. https://doi.org/10.24014/an-nida.v39i1.867.

Jujun S, and Suriasumantri. Penelitian Ilmiah, Kefilsafatan, Dan Keagamaan; Mencari Paradigma Kebersamaan, Dalam Tradisi Baru Penelitian Agama Islam; Tinjauan Antar Disiplin Ilmu. Bandung: Yayasan Nuansa Cendekia, 2001.

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online. “Arti Kata Klasifikasi,” February 23, 2021. https://kbbi.web.id/klasifikasi.

Khasanah, Uswatun. “KONSEP DEWESTERNISASI PENGETAHUAN MENURUT SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS.” Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2010. http://repository.uin-suska.ac.id/10644/.

Mahmud, Yunus. Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: Yayasan Penyelenggaraan Penterjemahan dan Tafsir Al-Qur’an., 1973.

Mualimin, Mualimin. “KONSEP FITRAH MANUSIA DAN IMPLIKASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM.” KONSEP FITRAH MANUSIA DAN IMPLIKASINYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM 8, no. 2 (2017): 249–66.

Muliati, Indah. “KONSEP FITRAH DAN IMPLIKASINYA DALAM PENDIDIKAN” 1 (January 31, 2019): 86–78.

Norhasanah, Norhasanah. “PENGARUH KONSEP AKAL DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM.” NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam 1, no. 2 (2017): 138–45. https://doi.org/10.23971/njppi.v1i2.909.

Rahman, Abdul. “Urgensi Pedagogik Dalam Pembelajaran Dan Implikasinya Dalam Pendidikan.” BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 1 (2018): 83.

Roqib, Moh. Ilmu Pendidikan Islam ; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Lkis Pelangi Aksara, 2009.

Siti Asiyah, Tjabolo. Manajemen Pendidikan Islam. Gorontalo: Cendekia, 2018.

Syahminan, Zaini, and Muhaimin. Belajar Sebagai Sarana Pengembangan Fitrah Manusia Sebuah Tinjauan Psikologiki. Jakarta: Kalam Mulia, 1991.

Ziaul, Haque. Wahyu Dan Revolusi. Yogyakarta: LKIS, 2000.




DOI: https://doi.org/10.24256/iqro.v5i1.2880

Article Metrics

Abstract view : 15 times
PDF - 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright CC-BY- SA.

Creative Commons License

IQRO: Journal of Islamic Education, p-ISSN: 2622-2671 and e-ISSN: 2622-3201

 

My Stats