The The Influence of Academic Supervision, Work Motivation, and Pedagogical Competence on the Quality of Learning Implementation
DOI:
https://doi.org/10.24256/iqro.v7i2.6557Keywords:
Academic supervision, work motivation, pedagogical competence, quality of learning implementationAbstract
This study analyzes the influence of academic supervision, work motivation, and pedagogical competence on the quality of learning at public elementary schools in Temanggung Subdistrict, Temanggung Regency. Using a quantitative approach and correlational design, data were collected through questionnaires from 173 elementary school teachers and analyzed using multiple linear regression. The results show that all three variables have a significant impact on the quality of learning, with academic supervision contributing 29.2%, work motivation 25.4%, and pedagogical competence 41.1%. Simultaneously, these three variables contribute 49.6%. The multiple regression test indicates a significant improvement with an F-value of 57.459 and a significance level of 0.000. It is recommended that school principals enhance academic supervision and teacher competency development.
Keywords: Academic supervision, work motivation, pedagogical competence, quality of learning implementation
References
Arifin, Z. Evaluasi Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Arikunto, S. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
Dharma, D. "Peran Supervisi Akademik dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Kepemimpinan Pendidikan 10 (1): 22-32, 2017.
Dimyati, M. Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2022.
Hasanudin, U. Peningkatan Kualitas Pembelajaran: Konsep dan Implementasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017.
Haryati, D., and I. Rochman. 2012. "Kualitas Pembelajaran di Sekolah: Teori dan Praktik." Jurnal Pendidikan 2 (1): 2-10.
Hartanto, A., et al. Supervisi Akademik untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2019.
Hendayana, U. 2017. "Kompetensi Pedagogik dalam Pengelolaan Pembelajaran." Jurnal Pendidikan Dasar 6 (1): 5-12.
Ibrahim, A., and S. Alwi. Metode Penelitian Kuantitatif: Pendekatan Korelasional dalam Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2018.
Kotler, P. Marketing Management. 15th ed. New Jersey: Pearson, 2015.
Makawimbang, I. 2021. "Indikator Supervisi Akademik dalam Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 86 (1): 80-90.
Manullang, I. Teori Supervisi Akademik dalam Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2015.
Muhsin, M., S. Sudadi, M. E. Mahmud, and A. Muadin. 2023. "Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 9 (2): 112-120.
Mulyasa, E. Manajemen Pendidikan di Era Global. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.
Nasmin, A. N. A., N. Arifin, and D. Rahman. 2023. "Supervisi Akademik dan Pengembangan Kompetensi Guru." Jurnal Pengembangan Pendidikan 18 (2): 125-135.
Nurdadiyono, S., R. Handayani, and W. Prihandoko. 2023. "Motivasi Kerja Guru dan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan Dasar 19 (1): 75-80.
Prasojo, S., and A. Sudiyono. 2017. "Pengembangan Supervisi Akademik di Sekolah." Jurnal Pendidikan 48: 47-58.
Purwanto, E. 2019. "Manajemen Pembelajaran dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan 77: 75-80.
Rayyan, M., and S. Paryanti. 2021. "Dimensi dan Indikator Motivasi Kerja pada Guru." Jurnal Pendidikan dan Sosial 11 (1): 11-20.
Riduwan, R. Skala Pengukuran dalam Penelitian Pendidikan. Jakarta: Alfabeta, 2017.
Rosyada, A., R. Harapan, and N. Rohana. 2021. "Kompetensi Pedagogik dan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 13 (2): 90-98.
Rosni, A. 2021. "Pengaruh Kompetensi Pedagogik terhadap Kualitas Pembelajaran di Sekolah." Jurnal Pendidikan Indonesia 7 (3): 70-80.
Sagala, S. Konsep dan Implementasi Supervisi Akademik di Sekolah. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya, 2018.
Santi, R., Khamidi, R. Roesminingsih, and H. Hariyati. 2024. "Motivasi Kerja Guru dan Pengaruhnya terhadap Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan Dasar 23 (1): 130-140.
Santoso, G., and M. Murod. 2021."Performa Mengajar Guru dan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Manajemen Pendidikan 17 (2): 54-67.
Siahaan, M. 2022. "Peningkatan Kompetensi Pedagogik untuk Pembelajaran yang Efektif." Jurnal Pendidikan Dasar 21 (3): 142-150.
Slameto, A. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2017.
Sugiyono, S. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Edisi Revisi). Bandung: Alfabeta, 2017.
Sugiyono, S. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.
Syahza, Z. Penelitian Korelasional dalam Pendidikan: Teori dan Praktik. Jakarta: Pustaka Pelajar, 2021.
Tjiptono, F. Service, Quality and Customer Satisfaction. Yogyakarta: Andi Offset, 2015.
Uno, H. B. Teori Motivasi dan Pengukuran Motivasi Kerja. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2018.
Wardan, A. Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2020.
Widiyoko, M. Strategi Pembelajaran yang Efektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2020.