The Influence of Educational Management, Community Participation, and Financial Supervisin on Education Quality

Authors

  • Rinny Hariyanti Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Maryanto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ghufron Abdullah Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/iqro.v7i2.6558

Keywords:

Education quality, educational fund management, community participation, financial supervision

Abstract

This study investigates the impact of educational fund management, community participation, and financial supervision on the quality of education in public junior high schools (SMP Negeri) in Cepu District. Using a quantitative approach with a correlational method, the study involved 191 teachers, with 129 selected as samples through stratified random sampling. Data were collected via questionnaires and analyzed using descriptive statistics, assumption tests, and regression analysis. The findings show that: (1) educational fund management positively influences education quality by 10.1%, (2) community participation has a positive impact of 22.7%, (3) financial supervision affects education quality by 23.7%, and (4) all three factors together contribute 34.3% to education quality. The study concludes that improving education quality requires effective fund management, enhanced community participation, and transparent financial supervision.

Keywords: Education quality; educational fund management; community participation; financial supervision

References

Abdullah, M. Partisipasi Masyarakat dalam Pendidikan. Jakarta: Pustaka Mandiri, 2018.

Akmaluddin, R. Kebijakan Pendidikan dan Mutu Sekolah. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2022.

Arikunto, S. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Barus, H. Pengawasan Keuangan dalam Lembaga Pendidikan. Surabaya: Media Akademik, 2023.

Bruns, B., D. Filmer, and H. A. Patrinos. Making Schools Work: New Evidence on Accountability Reforms. The World Bank, 2011.

Fadhli, M. Konsep dan Implementasi Mutu Pendidikan. Jakarta: Pustaka Ilmu, 2017.

Fuada, A. Audit Keuangan Sekolah. Semarang: Penerbit Akademika, 2021.

Ghozali, I. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 24. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2018.

Hamidi, et al. Pengawasan Keuangan dalam Pengelolaan Dana Pendidikan. Jakarta: Pustaka Edukasi, 2023.

Hani'Ah, R. Transparansi dalam Pengelolaan Dana Pendidikan. Jakarta: Pustaka Bangsa, 2015.

Hasanuddin, H., A. Isma, and J. Jamrizal. 2023. "Pengaruh Sumber Daya Manusia, Pengeluaran, Operasional dan Investasi Terhadap Mutu Pendidikan pada Lembaga Pendidikan Islam." Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial 4 (2): 616–624. https://doi.org/10.38035/jmpis.v4i2.1586.

Jasmine, T. Manajemen Keuangan Sekolah. Malang: Penerbit Akademik, 2023.

Julaeha, S. Peran Serta Masyarakat dalam Pendidikan. Bandung: Pustaka Edukasi, 2023.

Kotler, P. Marketing Management. 15th ed. New Jersey: Pearson, 2015.

Mahardhani, R. Standar Mutu Pendidikan di Indonesia. Surabaya: Penerbit Nusantara, 2021.

Mafazi, R. T., and M. Ahmad. 2024 "Manajemen Pembiayaan Pendidikan (Analisis Konsep dan Implikasinya dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan)." Jurnal Pendidikan Indonesia 5 (6): 232–240. https://doi.org/10.59141/japendi.v5i6.2860.

Makawimbang, I. "Indikator Supervisi Akademik dalam Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 86 (1): 80-90, 2021.

Manullang, I. Teori Supervisi Akademik dalam Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2015.

Mulyasa, E. Manajemen Pendidikan di Era Global. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.

Muhsin, M., S. Sudadi, M. E. Mahmud, and A. Muadin. 2023. "Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 9 (2): 112-120.

Ningsih, S. Peran Masyarakat dalam Pendidikan. Bandung: Pustaka Mandiri, 2023.

Ningsih, S. Akuntabilitas dan Pengawasan Keuangan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Cendekia, 2023.

Nasmin, A. N. A., N. Arifin, and D. Rahman. 2023. "Supervisi Akademik dan Pengembangan Kompetensi Guru." Jurnal Pengembangan Pendidikan 18 (2): 125-135.

Nurdadiyono, S., R. Handayani, and W. Prihandoko. 2023. "Motivasi Kerja Guru dan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan Dasar 19 (1): 75-80.

Pawestri, M., and H. Muktiali. Efisiensi Anggaran Pendidikan. Bandung: Media Akademik, 2019.

Pratama, H. Rencana Anggaran Sekolah dan Efektivitas Pengelolaan Dana. Malang: Pustaka Mandiri, 2021.

Prabowo, H. Sistem Pengendalian Internal dalam Pengelolaan Dana Pendidikan. Semarang: Media Edukasi, 2023.

Purnamawati, E. Administrasi Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Bandung: Pustaka Ilmu, 2019.

Purwanto, E. 2019. "Manajemen Pembelajaran dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran." Jurnal Pendidikan 77: 75-80.

Roza, T. Sistem Pengawasan Keuangan. Jakarta: Pustaka Bangsa, 2018.

Sholeh, K. Komunikasi Efektif dalam Pengelolaan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Edukasi, 2023.

Sanita, R. Laporan Keuangan Sekolah: Teori dan Praktik. Semarang: Media Edukasi, 2023.

Santoso, S. Statistik Parametrik. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2012.

Sofi, L., et al. Pengawasan Keuangan Sekolah dan Mutu Pendidikan. Yogyakarta:

Graha Ilmu, 2022.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.

Sugiyono. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta, 2019.

Sulaiman, H., and R. Wibowo. Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Jakarta: Pustaka Bangsa, 2016.

Supriatna, D. Pengelolaan Dana Pendidikan di Era Modern. Bandung: Pustaka Akademik, 2023.

Tjiptono, F. Service, Quality and Customer Satisfaction. Yogyakarta: Andi Offset, 2015.

Uno, H. B. Teori Motivasi dan Pengukuran Motivasi Kerja. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2018.

Wardan, A. Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2020.

Widiyoko, M. Strategi Pembelajaran yang Efektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2020.

Downloads

Published

2025-05-15

Citation Check