The Influence of Instructional Leadership and School Culture on the Performance of Public Senior High Schools in Rembang Regency
DOI:
https://doi.org/10.24256/iqro.v7i2.6562Keywords:
Education quality, educational fund management, community participation, financial supervisionAbstract
This study analyzes the influence of instructional leadership and school culture on school performance in public senior high schools in Rembang Regency. Using a quantitative approach with a survey method, data were collected through questionnaires distributed to teachers and analyzed with multiple regression. The results show that instructional leadership contributes 12.3% and school culture 17.8% to school performance. Together, both variables explain 30.3% of the variability, with the remaining 69.7% influenced by other factors. Effective instructional leadership, characterized by a clear academic vision, supervision, and teacher empowerment, improves learning quality. A strong school culture, based on collaboration, discipline, and innovation, boosts teacher motivation and student achievement. The study confirms the crucial role of leadership and culture in educational success, emphasizing the need for principal leadership competencies and a positive school culture.
Keywords: Instructional Leadership; School Culture; School Performance;
References
Ansar, F., and A. Masaong. 2014. Manajemen Pendidikan dan Kepemimpinan Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Arifin, M. 2020. "Pengaruh Kepemimpinan Instruksional terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Atas." Jurnal Manajemen Pendidikan 8, no. 2: 112-125.
Budiman, A., and D. Wahyudi. 2021. "Budaya Sekolah dan Dampaknya terhadap Kinerja Sekolah di Indonesia." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 17, no. 3: 98-110.
Fattah, N. 2018. Konsep Dasar Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Fitria, H. 2019. "Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Sekolah." Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 1: 45-60.
Gunawan, H. 2022. "Manajemen Budaya Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran." Jurnal Ilmu Pendidikan 14, no. 2: 132-145.
Hallinger, P. 2017. "Leadership for Learning: Lessons from 40 Years of Empirical Research." Journal of Educational Administration 55, no. 4: 387-398.
Hidayat, R., and T. Suryani. 2021. "Pengaruh Kepemimpinan Instruksional terhadap Kinerja Sekolah: Studi Kasus di SMA Negeri Jawa Tengah." Jurnal Kepemimpinan dan Manajemen Sekolah 10, no. 1: 23-37.
Iskandar, I. 2020. "Model Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Hubungannya dengan Kinerja Guru." Jurnal Penelitian Pendidikan 6, no. 3: 88-102.
Ismara, Y. 2019. "Implementasi Standar Nasional Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Sekolah." Jurnal Pendidikan 10, no. 1: 87-102.
Jannah, M., and T. Rahman. 2022. "Implementasi Budaya Sekolah terhadap Peningkatan Kedisiplinan Guru dan Siswa." Jurnal Pendidikan Karakter 12, no. 4: 78-91.
Komariah, A., and C. Triatna. 2015. Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Mardiana, S. 2021. "Analisis Faktor Kepemimpinan Sekolah terhadap Prestasi Akademik Siswa." Jurnal Evaluasi Pendidikan 15, no. 2: 56-72.
McEwan, E. K. 2002. Seven Steps to Effective Instructional Leadership. California: Corwin Press.
Muchtar, A., R. Rahmadani, and M. Yusuf. 2024. "Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Sekolah." Jurnal Manajemen Pendidikan 19, no. 1: 65-78.
Mulyasa, E. 2020. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.
Rahayu, D., and B. Prasetyo. 2020. "Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Motivasi Kerja Guru." Jurnal Administrasi Pendidikan 13, no. 1: 33-47.
Rahayu, D., T. Suryadi, and M. Purnomo. 2022. "Implementasi Perencanaan Berbasis Data dalam Pengelolaan Sekolah Menengah Atas." Jurnal Kebijakan Pendidikan 14, no. 2: 98-112.
Rodiyah, R. 2023. Kinerja Sekolah dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Deepublish.
Robbins, S. P., and T. A. Judge. 2015. Organizational Behavior. 16th ed. New Jersey: Pearson Education.
Santoso, S. 2015. Menguasai Statistik Parametrik dalam 5 Hari dengan SPSS. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Sari, R., and S. Anwar. 2019. "Peran Budaya Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Sekolah Dasar di Indonesia." Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 9, no. 3: 65-79.
Schein, E. H. 2010. Organizational Culture and Leadership. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass.
Sudjana, D. 2022. "Kepemimpinan Transformasional dan Instruksional dalam Konteks Pendidikan di Indonesia." Jurnal Manajemen Pendidikan Nasional 7, no. 2: 99-113.
Sukardi, R. 2020. "Manajemen Sekolah dan Pengaruhnya terhadap Kinerja Guru." Jurnal Administrasi Pendidikan 14, no. 2: 67-82.
Suryadi, T., and R. Hartono. 2021. "Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Kinerja Sekolah di Lingkungan Sekolah Negeri." Jurnal Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan 11, no. 1: 112-127.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Widodo, A. 2019. "Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Implementasi Kebijakan Pendidikan di Indonesia." Jurnal Kebijakan Pendidikan 8, no. 3: 121-135.
Yulianti, E. 2021. "Pola Kepemimpinan Instruksional dan Efektivitas Sekolah." Jurnal Ilmu Manajemen Pendidikan 15, no. 1: 89-104.
Zainuddin, M., and L. Putri. 2022. "Budaya Sekolah dan Efeknya terhadap Prestasi Akademik Siswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 16, no. 4: 210-225.