The Influence of transformational Leadership of School Principals, Teacher Compensation, and School Organizational Climate on Kindergarten Teachers’ Performance

Authors

  • Nantiyem Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • A.Y Soegeng Ysh Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Bunyamin Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/iqro.v7i2.6563

Keywords:

Transformational leadership, teacher compensation, organizational climate, kindergarten teacher performance

Abstract

This study examines the impact of transformational leadership, teacher compensation, and school organizational climate on kindergarten teacher performance in Temanggung Regency. Using a quantitative approach and survey method, data were collected from 146 teachers across three districts and analyzed with descriptive statistics and multiple linear regression. The results show that transformational leadership contributes 21.0%, teacher compensation 35.3%, and school organizational climate 37.2% to teacher performance. Together, these factors explain 55.4% of the variance in performance. The findings suggest that improving principal leadership quality, increasing teacher compensation, and enhancing the school climate are crucial to boosting teacher performance. It is recommended that the local education office focus on strengthening these areas to improve teacher performance in Temanggung Regency.

Keywords: : Transformational leadership; teacher compensation; organizational climate; kindergarten teacher performance.

References

Akbar, T., et al. 2021. "Kompensasi bagi Guru dan Dampaknya terhadap Kinerja." Jurnal Manajemen Pendidikan 15, no. 2: 120-135.

Asterina, M., and H. Sukoco. 2019. "Peran Guru dalam Proses Pembelajaran dan Penilaian Kinerja di Sekolah." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 14, no. 2: 78-85.

Astrie, A. 2019. "Pengaruh Kompensasi terhadap Kinerja Guru SD Negeri di Kecamatan Sawangan Depok." Jurnal Manajemen Pendidikan 15, no. 2: 134-145.

Barnawi, H., and Z. Arifin. 2017. "Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Kinerja Guru di Sekolah." Jurnal Manajemen Pendidikan 18, no. 2: 30-35.

Burhanuddin, A. Kompensasi Guru adalah Keseluruhan Balas Jasa yang Diterima oleh Guru. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara. 2018.

Enny, R. Kompensasi dalam Dunia Pendidikan: Pembelajaran dari Praktek Pengelolaan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Erlangga. 2019

Gibson, J. L., J. M. Ivancevich, and J. H. Donelly. Organizational Behavior, Structure, Processes. New York: McGraw-Hill Education. 2017.

Hasibuan, M. S. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara. 2020.

Ibrahim, M. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dalam Pendidikan. Jakarta: Kencana. 2018.

Ilma, R. L. 2021. "Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dalam Pembelajaran di Kota Tangerang Selatan." Jurnal Pendidikan 9, no. 3: 101-110.

Jakaria, M. Pendidikan dan Kualitas Kerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2014.

Kasmir, M. Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Organisasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. 2016.

Khoirotunnisaroh, S. 2017. "Pengaruh Iklim Kerja terhadap Kinerja Guru PAI SD di Kecamatan Ngaliyan Semarang." Jurnal Pendidikan Agama Islam 16, no. 2: 122-134.

Litwin, G. H., and R. A. Stringer. Motivation and Organizational Climate. New York: McGraw-Hill. 2022.

Mulyasa, E. Manajemen Pendidikan: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2019.

Monoyasa, M. W. 2017. "Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar." Jurnal Kepemimpinan Pendidikan 5, no. 3: 304-314.

Monoyasa, M. W., and I. Mahardika Wardhana. 2017. "Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru dan Motivasi Guru di Sekolah." Jurnal Kepemimpinan Pendidikan 5, no. 2: 45-52.

Nimran, U. Kompensasi dan Pengaruhnya terhadap Kinerja Karyawan di Organisasi Pendidikan. Jakarta: Penerbit Aditama. 2016.

Nurhana, A., and I. Murtafiah. 2022. "Pengaruh Kompensasi terhadap Kinerja Guru: Studi Kasus pada Sekolah Menengah di Indonesia." Jurnal Ekonomi dan Pendidikan 18, no. 2: 167-179.

Nurjaman, D. 2018. "Kompensasi Guru: Imbalan atas Prestasi Kerja dalam Pendidikan." Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia 5, no. 3: 179-190.

Prawirosentono, A. 2018. "Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru di Sekolah Dasar." Jurnal Ilmu Pendidikan 22, no. 3: 887-900.

Raudhatul Janah, R., Z. Akbar, and E. Yetti. 2020. "Pengaruh Iklim Organisasi terhadap Kinerja Guru PAUD di Kota Depok." Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7, no. 3: 223-236.

Robbins, S. P. Perilaku Organisasi: Konsep, Kontroversi, Aplikasi. Jakarta: Salemba Empat. 2015.

Stringer, R. A. 2023. "The Organizational Climate and Its Influence on Employee Performance." Journal of Organizational Culture 42, no. 7: 1311-1322.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2019.

Sutrisno, E. Manajemen Sumber Daya Manusia: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Salemba Empat. 2019.

Sunarsi, S. Kinerja Guru dalam Pendidikan dan Pengajaran. Yogyakarta: Andi. 2020.

Triatna, W. Manajemen Pendidikan di Sekolah: Konsep dan Praktik Kepemimpinan Kepala Sekolah. Yogyakarta: Andi. 2015.

Wahyudi, A. 2022. Kinerja Guru dalam Pendidikan: Teori dan Praktik. Jakarta: Rajawali Pers.

Yani, R. 2021. "Kompensasi Guru: Bentuk Pembayaran untuk Meningkatkan Produktivitas." Jurnal Pendidikan 16, no. 3: 137-145.

Downloads

Published

2025-05-15

Citation Check