Perencanaan Pembelajaran PAI Berbasis Media Visual Bagi Anak Tuna Rungu

Guntur Cahyono

Abstract


This research aims to describe the learning characteristics of Islamic education toward hearing impaired students, and present the challenges in the learning process to find solutions. As a descriptive research, it reveals the learning needs for hearing impaired students at SMA-LB Wantuwirawan Salatiga. The use of media on the basis of visual is expected to be the initial solution to vary learning models for the students who have a hearing problem. Thus, teachers should make learning plans on the basis of visual as the main sense of hearing impaired students.


Keywords


Tuna rungu; Perencanaan Pembelajaran; Media Visual.

Full Text:

PDF

References


Al-Rasyidin, and H. Samsul Nizar. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press, 1995.

Alimin, Zaenal. “Anak Berkebutuhan Khusus; Reorientasi Pemahaman Konsep Pendidikan Kebutuhan Khusus Dan Implikasinya Terhadap Layanan Pendidikan.” Jurnal Asesmen Dan Intervensi 3, no. 1 (2011).

Aphroditta. Panduan Lengkap Orangtua Dan Guru Untuk Anak Dengan Disgrafia. Jogjakarta: Javalitera, 2012.

Arikounto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2010.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2011.

Darajat, Zakiyah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.

Fattah, Nanang. Manajemen Dan Organisasi Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2006.

Haris, Muhammad. “Pendidikan Islma Dalam Perspektif Prof. H.M. Arifin.” Jurnal Ummul Qura 6, no. 2 (2015).

Laylatul, Dieni. “Profil Pelaksanan Pembelajaran IPA Pada Tunarungu Di SLB Kabupaten Sukoharjo.” Jurnal Spesial Edukasi 1, no. 1 (2016).

Purwanto, Heri. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: UPI, 2010.

Rosdiana. “Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam Di SMPLB Negeri Balikpapan.” Jurnal “Al Qalam” 19, no. 2 (2013).

Sa’ud, Udin Syaefudin, and Abin Syamsudin. Makmun Perencanaan Pendidikan (Suatu Pendekatan Komprehensif). Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007.

Saeful, Mohamad, and Isnanto. “Kolaborasi Metode Bagdadiyah Dan Media Hearing Aid Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SDLB.” Jurnal Elementary 3, no. 2 (2015).

Sanjaya, Wina. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.

Santso, Hargio. Cara Memahami Dan Mendidik Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta: Gosyen Publishing, 2012.

Somad, Permanarian, and Tati Hernawati. Ortopedagogik Anak Tunarungu. Bandung: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan., 1996.

Somantri, Sutjihati. Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT Refika Aditama, 1996.

Sulastri, Sri. “Pembelaaran Pendidikan Agama Isam Siswa Tunarungu.” Jurnal Mudarrisa 1, no. 1 (2016).

Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1994.

Wasita, Ahmad. Seluk Beluk Tunarungu Dan Tunawicara Serta Strategi Pembelajarannya. Jogjakarta: Javalitera, 2012.

Zuhaerini. Metodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional., 1983.




DOI: https://doi.org/10.24256/iqro.v2i1.850

Article Metrics

Abstract view : 19 times
PDF - 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright CC-BY- SA.

Creative Commons License

IQRO: Journal of Islamic Education, p-ISSN: 2622-2671 and e-ISSN: 2622-3201

 

My Stats