Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Melalui Metode Buzz Group

Hardayanti Bahning

Abstract


This research supported by the lack of motivation and learning outcomes islamic education students educated at. vocational schoolThe purpose of this research to know the learning methods he continued to buzz can increase motivation and learning outcomes in learning. islamic educationThis study research the act of class ( class room action research conducted ). cycle as much asThe subject is the muslim students xi route tourism state 1 integrated luwu ponrang 24. as the southData collection techniques used is, observation the survey and by using an instrument shaped double. about choiceData analyzed using analysis. descriptiveThe analysis of data observation students at cycle i obtained the average percentage of the students only 50.044 % ( low ) increased to percent of high 82.22 in cycle II. The spread of chief motivation students on cycle i obtained the average the percentage motivation students only of 59,75 % ( being ) increased to 71.5 % ( high in cycle ii) .Next based on hasi analysis student learning test study results obtained the average students on pre cycle of 62.167 ( less of the total value 1492 with the ketuntasan klasikal is only 29.17 % , you are an increase of cycle i with the average score of 67.667 ( less ) while the up 37.5


Keywords


Motivasi; Hasil Belajar; Buzz Group.

Full Text:

PDF

References


Abror, Rahman, Psikologi Pendidikan, Yogyakarta : Tiara Wacana, 1993.

Ahmadi, Abu dan Nur Uhbiyati, Ilmu Pendidikan. Cet II; Jakarta: Rineka Cipta, 2001.

Arpanto,Pius , M. Dahlan Albarry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arkola, 1994. Arifin, Filsafat pendidikan Islam, Jakarta : Bina Aksara, 1987.

Bahri Djamarah, Syaiful dan Aswan Zain. Strategi belajar Mengajar. Cet. I; Jakarta: Rineka Cipta, 1997.

Damayati & Mudjiono, Belajar & Pembelajaran, Cet. III; Jakarta: Rineka Cipta, Februari 2006.

Darajhat,Zakiah dkk., Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2000. Daradjat,Zakiah Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Cet. III: Jakarta : Ruhama, 1995.

Dirjen Pendidikan Islam, UU RI Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen serta UU RI. No. 20 Tahun 2003 Tentang SISDIKNAS, Jakarta, 2006.

Departemen Agama RI, Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Direktorat Jendral Kelembagaan Agama Islam, 2002.

Departemen Agama RI, Al-Qur‟an Al-Karim dan Terjemahnya, Cet.IV; Semarang: Karya Toha Putra Semarang, 2013.

Djaali, Psikologi Pendidikan, Cet V; Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

Djamarah,Syaiful Bahri, Rahasia Sukses Belajar, Cet.I; Jakarta: Rineka Cipta , 2010.

Fajar, Malik, Madrasah dan Tantangan Modernitas, Bandung : Penerbit Mizan, 1998.

Gagne, Belajar dan Pembelajaran, Cet. I; Jakarta: Rineka Cipta, 1999. Hamalik,Omaer, Proses Belajar Mengajar, Cet. XI; Bandung: PT Bumi Aksara, 2010.

Hawwa,Sa‟id, Tarbiyah Ruhiyah konsep Pembersihan Hati Aktivitas Dakwah, PT. Era Adicitra Intermedia, 2010.

Hasan, M. Iqbal, Pokok-Pokok Materi Statistik 1 (Statistik Deskriptif), Ed. Kedua, Cet. 1; Jakarta : Bumi Aksara, 2002.

Hasibuan dan Moedjiono, Proses Belajar Mengajar, Bandung : PT Rosda Karya, 2004.

Hasbullah, Dasar-dasar Ilmu Pendidikan, Ed. Revisi; Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006.

Hisyam dkk, Strategi Pembelajaran Aktif, Yogyakarta : Pustaka Insani Madani, 2008.

Hilgrad dan Bower, Teori Belajar dan Pembelajaran, Cet. VII; Jogjakarta: Arruz Media, 2012.

H. TB. Aat Syafaat, dkk, Peranan Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquency), Cet. Ed. 1-2; Jakarta: 2008.

Megawati,Reni Fita, “Penerapan Pembelajaran Operasi pada Bilangan Bulat Berbasis Teori Gagne dengan Metode diskusi Buzz Group untuk meningkatkan hasil belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Jember” Skripsi, Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Jember 2012. Online http://karya- ilmiah.uj.ac.id/index.php/mtk/article/view/14791 di akses tanggal 18 Aguatus 2016.

Munjin Nasih, Ahmad, Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung: PT Refika Aditama, 2009.

Muhaimin dkk, Kontoversi Pemikiran Fazlur Rahman “Studi Kritis Pembaharuan Pendidikan Islam” Cet. I : Cirebon : Pustaka Dinamika, 1999.

Mulyasa,E. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.

Musdalifa, “Studi Perbandingan Hasil Belajar Matematika sebelum dan sesudah diterapkan metode pembelajaran Buzz Group pada siswa kelas VII SMP Muhammadiyah Palopo”, skripsi (Palopo: perpustakaan IAIN palopo 2014)

Purwanto,Ngalim Psikologi Pendidikan, Bandung : PT Remaja Rosdakarya, 2000.

Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Bina Aksara, 1991.

Suprijanto, Pendidikan Orang Dewasa, Jakarta : PT. Bumi Aksara, 2007.

Sudjana, Nana, Dasar-dasar Evalusi Pendidikan, Cet. II; Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Sriyono, Tehnik Belajar Mengajar Dalam CBSA, Jakarta: Rineka Cipta, 1992.

Sardiman, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada, 2010.

Shihab, M. Quraish, Menabur Pesan Ilahi Al-Qur‟an dan Dinamika Kehidupan Masyarakat, Cet. II; Jakarta: Penerbit Lentera Ilahi, 2006.

Suprijanto, Pendidikan Orang Dewasa, Jakarta : PT. Bumi Aksara, 2007.

Suharsimi Arikunto, et.al., Penelitian Tindakan Kelas, Cet. 1; Jakarta: Sinar Grafika, 2008.

Suharsimi, et.al., Penelitian Tindakan Kelas, Cet. X; Jakarta : PT Bumi Aksara, 2011.

Surjadi, Membuat Siswa Aktif, Bandung: Bandar Maju, 1989.

Syah,Muhibbin, Psikologi Pendidikan, Cet.V; Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.

Trianto, Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistif, Jakarta : Prestasi Pustaka, 2007.

Trianto Ibnu Badar Al-Tabany, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual, Cet. II; Jakarta: Kencana, 2015.

Usman, M Basyiruddin, Metodologi pembelajaran Agama Islam, Ciputat Pers, Jakarta, 2002.




DOI: https://doi.org/10.24256/iqro.v2i2.990

Article Metrics

Abstract view : 4 times
PDF - 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright CC-BY- SA.

Creative Commons License

IQRO: Journal of Islamic Education, p-ISSN: 2622-2671 and e-ISSN: 2622-3201

 

My Stats