PENGGUNAAN MODEL TIME TOKEN ARENDS DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK PADA KELAS V DI MADRASAH IBTIDAIYAH 27 LAMASI

Authors

  • Fitria Suciana Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.406

Keywords:

Time Token Arends, Speech Skills

Abstract

This research uses classroom action research. The purpose of this study is to improve students' speaking ability in the learning process by using the speaking media card. Implementation of this research is conducted three cycles, each sisklus lasted for two meetings. Subjects in this study were students class V Madrasah Ibtidaiyah 27 Lamasi, which amounted to 28 people. In this research used qualitative and quantitative data analysis techniques. Qualitative data were analyzed by qualitative descriptive analysis. While quantitative data is analyzed by using statistic in the form of mean calculation (mean). The results of this study indicate that the average score of students' speaking skills increases in each cycle. In the first cycle with an average score of 2.03, it increases in cycle II with an average value of 3.18, and increasing again in cycle III, whose average value is 3.75. The conclusion of this research is by using the time token arends model hence speaking skill of class V student Madrasah Ibtidaiyah 27 Lamasi can increase.

 

References

Arikunto, Suharsimin, & Suhardjono, Supardi. 2011. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.

Aqib, Zainal. 2015. Model-model Media, dan Strategi Pembelajaran Kontekstual, Bandung: Yrama Widya.

Baharuddin, & Esa Nur Wahyuni. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Basri, Hasan. 2015. Paradigma Baru Sistem Pembelajaran, Bandung: Pustaka Setia.

Boediono & Wayan Koster. 2001. Statistika dan Probabilitas, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Departemen Pendidikan Nasional RI. 2006. Undang-Undang RI No 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Balai Pustaka.

Hamalik, Oemar. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Huda, Miftahul. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran, Bandung: Pustaka Pelajar.

Ichsani, Nur Widya & Suryani, Siti Halidjah. 2017. “Peningkatan Kemampuan Berbicara Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Time Token Arends di Sekolah Dasar”, (On Line) http://jurnal.utan.ac.id/index.php/JPDPB/ article/view/5935.

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi Paikem dari Behavioristik Sampai Kontuktivistik, Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Mudjiono, Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta.

Muhadjir, Noeng. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif, Yogyakarta: Rake Sarasin.

Nasution. 2009. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara.

Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self Confidence dalam Pembelajaran Matematika melalui Metode Suggestopedia. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14.

Rustan, E., & Subhan. (2018). Komunikasi Verbal Anak Pesisir Usia 7-8 Tahun Pada Transakasi Penjualan Produk Kebudayaan Dengan Turis mancanegara. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 12(1), 12–28. https://doi.org/10.21009/JPUD.121 02

Sabri, Ahmad. 2007. Strategi Belajar Mengajar & Micro Teaching, Bandung, Ciputat Press.

Sanjaya, Wina. 2009. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Saminanto. 2010. Ayo Praktik PTK, Semarang: Media Group.

Shoimin, Aris. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi, Jakarta: Rineka Cipta.

Subana & Sunarti. 2004. Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Bandung: Pustaka Setia.

Sugiono. 2013. Metode Penelitian Kombinasi, Bandung:Alfabeta.

Suprijono, Agus. 2014. Cooperative Learning Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta:Prenadamedia Group.

Taniredja, Tukiran, & Efi Miftah Faridli, Sri Hamianto. 2011. Model-model Pembelajaran Inovatif Bandung: Alfa Beta.

Thaha, H., & Rustan, E. (2017). Orientasi Religiusitas dan Efikasi Diri dalam Hubungannya dengan Kebermaknaan Pendidikan Agama Islam pada Mahasiswa IAIN Palopo. Studi Agama Dan Masyarakat, 13(2), 163–179. https://doi.org/10.23971/jsam.v13i2.551

Uno, Hamzah B. 2011. Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

Wahyuningrum, Septri, & Retno Winarni, Matsuri. 2017.” Peningkatan Keterampilan Berbicara Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token”, (On Line) http:// jurnal.ftkip.uns.ac.id/index.php/pgsdsolo/ article/view/6243.

Downloads

Published

2018-10-04

How to Cite

Suciana, F. (2018). PENGGUNAAN MODEL TIME TOKEN ARENDS DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK PADA KELAS V DI MADRASAH IBTIDAIYAH 27 LAMASI. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(2), 183–192. https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.406

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.