MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA PADA PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN BULAT MELALUI MEDIA KARTU BILANGAN PADA KELAS V DI SDN 24 TEMMALEBBA KEC. BARA KOTA PALOPO

Authors

  • Juli Pratama Saputri Institut Agama Islam Negeri Palopo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.400

Keywords:

, Pembelajaran Matematika, Bilangan Bulat, Kartu Bilangan

Abstract

The study aims to 1) Knowing whether the use of number card media can inprove students’ ability on the subject matter of counting and reducting analysis of 5th grade integers at SDN 24 Temmalebba. 2) To know the improvement of students’ ability on material count arithmetic operation and reduction of integer through media of number card in class V/A at SDN 24 Temmalebba. This research is a classroom action research conducted in class V/A. Data collection tecnique which in conducted observation method, documentation, interview and test. Data analysis conducted in this research is decriptive analysis that is data reduction, data presentation and conclusion. The results of this research indicate that: 1) By using the number card media, the students’ ability on the learning of the counting operation of the sum and reduction of the integers of grade students can increase. 2) Improvement of students’ ability test result on learning of sum and integer counting operation every cycle has increased, it can be seen from the average of student’s learning result that is less categorized prasiklus less that average value equal to 52 or klasikal equal to 14,29%, in te first cycle is categorized enough from the average value of 62,3 or by classically 42,86%and on cycle 2 is categorized very well from the average value of 83 or by classical 88,57%. Therefore the number card media need to be used as a reference by the teacher in the activity of calculating the operation of counting and the reduction of integers in primary school..

References

Aisyah,dkk.,2007. Pengembangan Pembelajaran Matematika SD.Jakarta: Departemen PendidikanNasional.

Azhar, Arsyad.2007. Media Pembelajaran. Ed. Ke-1; Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Heruman, 2010. Model Pembelajaran Matematika di SD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kusniati, Dian. Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 2 Patukuki Pada Pokok Bahasan Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat Melalui Pembelajaran Menggunakan Media Kartu. Dapat diakses http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/2848

Muslich, Mansur. 2011.KTSP Pembelajaran dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Purnomo, Yoppy Wahyu. 2013. Bilangan Cacah dan Bulat. Bandung: Alfabeta.

Prihandoko, Antonius Cahya, 2006. Pemahaman Penyajian Konsep Matematika Secara Benar dan Menarik. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Rohani, Ahmad. 2004. Pengelolahan Pengajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Runtukahu, Tombokan dan Selpius Kandou.2014. Pembelajaran Matematika Dasar bagi anak berkesulitan belajar. Cet. 1; Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ruseffendi, 1992. Pendidikan Matematika 3. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan Pendidikan Tinggi.

Rustan, E. (2010). Kongres internasional. Prosiding Kongres International, 247.

Rustan, E., & Bahru, M. S. (2018). Penguatan Self Confidence dalam Pembelajaran Matematika melalui Metode Suggestopedia. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 1–14.

Sadiman, Arief S. dkk,. 2007.Media Pendidikan; pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya.Ed. Ke-1; Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Sanjaya, Wina. 2009.Strategi Pembelajaran Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Pernada Media Group.

Sanjaya, Wina.2009. Penelitian Tindakan Kelas.Ed. Ke-1; Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sardiman, A.M. 1994. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Bandung: Rajawali Press.

Subarinah, Sri. 2006. Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Departemen

Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Sudarman, Akina. 2012. Bilangan Bulat dan Pecahan. Pusbang-Prodik Bpsmpk-Pmp- KEMDIKBUD.

Sujana, Nana. 2001. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Ed. Ke-1; Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Susilana dan Riyana. 2009. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian.Bandung: Wacana Prima.

Thaha, H., & Rustan, E. (2017). Orientasi Religiusitas dan Efikasi Diri dalam Hubungannya dengan Kebermaknaan Pendidikan Agama Islam pada Mahasiswa IAIN Palopo. Studi Agama Dan Masyarakat, 13(2), 163–179. https://doi.org/10.23971/jsam.v13i2.551

Yusuf, Yasin dan Umi Auliya.2011. Sirkuit Pintar Melejitkan Kemampuan Matematika & Bahasa Inggris dengan Metode Ular Tangga. Jakarta: Visi Media.

Van, John De Walles. 2000. Matematika SD dan menengah Pengembangan Pengajaran, Jakarta: Erlangga.

Downloads

Published

2018-10-04

How to Cite

Saputri, J. P. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA PADA PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN BULAT MELALUI MEDIA KARTU BILANGAN PADA KELAS V DI SDN 24 TEMMALEBBA KEC. BARA KOTA PALOPO. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 1(2), 127–138. https://doi.org/10.24256/pijies.v1i2.400

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.