EFEKTIVITAS PEMBERIAN PENGUATAN BERKEARIFAN LOKAL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL(IPS) SISWA DI KELAS III SD ISLAM DATOK SULAIMAN BAGIAN PUTRI PALOPO

Authors

  • Darnia Darnia

DOI:

https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.620

Keywords:

Article, Contents, Format Strengthening local wisdom, Motivating students

Abstract

This study aims to determine the provision of strengthening local wisdom and knowing the motivation to learn Social Sciences (IPS) students in the subject matter of the natural environment and the artificial environment through the provision of local wisdom strengthening in class III SD Islam Datok Sulaiman Palopo. This study uses a type of experimental research with a design or design Quasi Experimental Design using the research technique Nonequivalent Control Group Design. Data in the study were collected using observation, testing, and documentation techniques. The results of this study indicate that the provision of local wisdom reinforcement is effective for increasing students' learning motivation in Social Sciences. It is evident from the results of descriptive statistical analysis that the average score of Social Sciences learning outcomes of experimental class students is 81.03 while the average score of the learning outcomes of the control class is 66.81. The results of inferential statistical analysis obtained zhit = 3.92 with a significant level of 5% obtained ztab = 1.64 means zhit > ztab which causes H0 to be rejected and H1 accepted. This shows that the learning motivation of Social Sciences students whose learning applies local wisdom reinforcement is better than the learning motivation of Social Sciences students who study without applying the provision of local wisdom. Thus, the provision of strengthening local wisdom is one of the effective ways to increase students' learning motivation in Social Sciences.

References

Abbas, Irwan, Pappaseng: Kearifan Lokal Manusia Bugis yang Terlupakan. Sosiohumaniora, Vol. 15 No. 3, 2013.

Alma, Buchari. 2012. Guru Profesional: Menguasai Metode dan Terampil Mengajar, Bandung: Penerbit Alfabeta.

A.M., Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dukalang, Hendra, Dini Lestari, “Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Macromedia FlashSebagai Media Pembelajaran Interaktif, jtii. Vol. 3, No. 1, 2018.

Fajarini, Ulfah, Peran Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter, Jurnal Sosio Didaktika: Vol. 1, No. 2, 2014.

Idzhar, Ahmad, Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa, Jurnal office, Vol. 2, No. 2, 2016.

Irham, Muhamad dan Novan Ardy Wiyani. 2017. Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Khotimah, Khusnul, Pengamalan Nilai Sikapatau, Sipakalebbi, Sipakainge di Lingkungan Forum Komunikasi Mahsiswa Bone-Yogyakarta, Jurnal Thaqafiyyat, Vol.14. No.2, 2013.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: Rajawali Pers.Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Rustan, E. (2001). Budaya Leluhur dalam Memperkukuh Tatanan Masyarakat di Era Globalisasi. In Seminar Internasional Pemertahanan Identitas Masyarakat Multikultural di Era Globalisasi (pp. 79-86). Surabaya.

Rustan, E., Hanifah, N., & Kanro, B. (2018). De-radicalization in the Implementation of Islamic Education Curriculum in SMA Masamba South Sulawesi. Dinamika Ilmu, 18(2), 271-283. https://doi.org//10.21093/di.v18i2.1338

Manizar, Elly, Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar, Jurnal Tadrib, Vol. 1, No. 2, 2015.

Mulyasa, E. 2013. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sagala, Syaiful. 2013. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan, Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Saud, Udin Syaefudin. 2011. Pengembangan Profesi Guru, Bandung: Alfabeta.

Santoso, Lanang, dkk., Peningkatan Motivasi Belajar dan Aktivitas Kelas Melalui Lesson Study, Vol. 15, No. 2, 2015.

Sudjana, Nana. 2014. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif,Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. .Landasan Psikologi Proses Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Syarif, Erman, dkk., Integrasi Nilai Budaya Etnis Bugis Makassar dalam Proses Pembelajaran Sebagai Salah Satu Stategi Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA), Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, Vol. 1, No.1, 2016.

S., Syamsu. 2017. Strategi pembelajaran: Tinjauan Teoritis Praktis Bagi Mahasiswa dan Praktisi Pendidikan, Makassar: Nas Media Pustaka.

Uno, Hamzah B., 2016. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.

Yatim, Des, “Penggunaan Penguatan dalam Pembelajaran, Cendekia, Vol. 10, No. 1, 2016.

Zaini, Rifnon, Studi atas Pemikiran B.F. Skinner tentang Belajar, Jurnal Pendidikan dan pembelajaran Dasar, Vol. 1, No. 1, 2014.

Zulhafizh, dkk., Kontribusi Sikap dan Motivasi Belajar Siswa

Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia, Jurnal Bahasa, Vol. 1, No. 2, 2013.

Downloads

Published

2024-08-16

How to Cite

Darnia, D. (2024). EFEKTIVITAS PEMBERIAN PENGUATAN BERKEARIFAN LOKAL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL(IPS) SISWA DI KELAS III SD ISLAM DATOK SULAIMAN BAGIAN PUTRI PALOPO. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 2(1), 41–54. https://doi.org/10.24256/pijies.v2i1.620

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.