MOTUNAL: INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN GENDER BERBASIS MONOPOLI UNTUK ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.24256/tunascendekia.v7i2.5857Keywords:
Media pembelajaran, Gender, MonopoliAbstract
Meningkatnya kasus pelecehan seksual anak di Indonesia dari 8.730 kasus pada 2021 menjadi 9.644 kasus pada 2023 menunjukkan pentingnya pengenalan jenis kelamin sejak dini. Observasi di TK Karunia Karang Pilang, Surabaya, mengidentifikasi kurangnya media pembelajaran pendidikan seksual, yang berdampak pada rendahnya pemahaman anak tentang interaksi diri dengan orang lain dan privasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media MOTUNAL (Monopoli Kartu Pendidikan Seksual) untuk meningkatkan kemampuan anak usia 5–6 tahun dalam mengenal jenis kelamin. Menggunakan model pengembangan ADDIE, penelitian melibatkan 12 anak, dengan validasi ahli materi mencapai 92,85% dan validasi ahli media 97,50%. Hasil uji Wilcoxon menunjukkan peningkatan signifikan (Asymp. Sig = 0,002) antara skor pretest dan posttest. Penelitian ini membuktikan bahwa media MOTUNAL (Monopoli Kartu Pendidikan Seksual) efektif dalam meningkatkan kemampuan anak usia 5–6 tahun mengenal jenis kelamin. Implikasi dalam penelitian ini adalah media MOTUNAL (Monopoli Kartu Pendidikan Seksual) dapat diintegrasikan dalam kurikulum pendidikan anak usia dini dan berpotensi digunakan dalam penelitian dengan konsep abstrak lainnya, seperti toleransi, tanggung jawab dan kesabaran, empati, dan sebagainya.
References
Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., & Fitriyah, L. A. (2022). Media Pembelajaran-Media Grafis. Global Eksekutif Teknologi.
Ayuningtyas, M., & Simatupang, N. D. (2022). Pengembangan Alat Permainan Edukatif Sospoly (Sosem Monopoli) Untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Cikal Cendekia, 02(02), 12–23. http://journal.upy.ac.id/index.php/CIKAL/article/view/2239
Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
Erlangga, F., Kuncoro, A., Rhetno Wardhani, D., Abdillah, R., & Ramdhan, V. (2022). Pengembangan Desain Instruksi Pembelajaran dengan Model ADDIE untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Sinasis, 3(1), 261–267.
Fadlillah, M. (2016). PENGEMBANGAN PERMAINAN MONRAKED SEBAGAI MEDIA UNTUK MESTIMULASI KECERDASAN LOGIKA MATEMATIKA ANAK USIA DINI. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 04, 9–23.
Horanieh, N., Wellings, K., & Macdowall, W. (2022). Barriers and Facilitators for Formulation and Implementation of a Sex Education Programme in Saudi Arabia: Stakeholders’ Perspective. Sexuality Research and Social Policy, 19(4), 1561–1571. https://doi.org/10.1007/s13178-021-00678-4
Ismawati, N., Widayati, S., & Khumairoh, L. (2023). Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Media Papan Pintar. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 6(1), 10–20. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v6i1.1986
Istiqomah, N., & Maemonah, M. (2021). Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget. Khazanah Pendidikan, 15(2), 151. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10974
Permendikbudristek No. 5 Tahun 2022 tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah.
Latifah, D., Ritonga, A. W., Anggraeni, S., & Julaeha, S. E. (2023). Urgensi Pendidikan Seks Pada Anak Sejak Usia Dini: Sebuah Tinjauan Literatur dalam Perspektif Islam. Pedagogie, 4(2), 93 – 111.
Miftah, M., & Rokhman, N. (2022). Kriteria Pemilihan dan Prinsip Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis TIK sesuai Kebutuhan Peserta Didik. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(4), 412–420. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i4.92
Ningsih, N., Fitri, R., Widayati, S., & Maulidyah, E. C. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA “MOKU” (MONOPOLI NEGARAKU) UNTUK MENGENALKAN CINTA TANAH AIR PADA ANAK USIA DINI. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 9(2), 237–254.
Oktaviana, M., & Zanki, A. S. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI UNTUK LOGIS ANAK USIA DINI. 1(1), 33–38.
Rahayu, D. P. (2021). PEMBERIAN STIMULASI ANAK BERBASIS TEORI BERMAIN KOGNITIF JEAN PIAGET. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 2(1), 49–56.
Rahmawati, P. (2019). Pengembangan Picture Storybook Masa Penjajahan Portugis di Indonesia guna Meningkatkan Pemahaman Konsep Sejarah dan Semangat Kebangsaan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Lumbung Pustakan Universitas Negeri Yogyakarta, 20–80.
Rakhmawati, E. (2022). Pendidikan Seksual Anak Usia Dini. Potlot Publisher.
Sam, F. K., Pramono, P., & Astuti, W. (2021). Penerapan Permainan Engklek Fruit Sebagai Stimulasi Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 2(1), 1–8. https://doi.org/10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.1-8
Sari, I. P. (2023). Meningkatnya Kasus LGBT di Indonesia. Civilia: Jurnal Kajian Hukum Dan Kewarganegaraan, 2(6), 359–363.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan (S. Y. Suryandari (ed.); 1st ed.). ALFABETA.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (4th ed.). ALFABETA.
Susanti. (2020). Persepsi dan Cara Pemberian Pendidikan Seksual pada Anak TK (Abdul (ed.); 1st ed.). Penerbit Adab.
UNESCO. (2018). International Technical Guidance on Sexuality Education. In United Nations Educational Scientific and Cultural Organization SDGs. UNESCO. https://www.unfpa.org/publications/international-technical-guidance-sexuality-education
UNESCO. (2019). Facing the Facts: the Case for Comprehensive Sexuality Education. Global Education Monitoring.
Wahidah, A. F. N., & Maemonah, M. (2020). Moral Thought of Early Childhood in Perspective Lawrence Kohlberg. Golden Age : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.29313/ga:jpaud.v4i1.5991
Wulandari, H., & Lestari, F. F. (2023). Penerapan Materi Pendidikan Seksual di Sekolah PAUD dalam Upaya Mencegah Kekerasan Seksual. Journal on Education, 06(01), 5127–5134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esther Dwi Fema Aniyanti Putri, Sri Widayati, Dewi Komalasari, Eka Cahya Maulidiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Tunas Cedekia. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Tunas Cedekia's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Tunas Cedekia permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Tunas Cedekia on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Tunas Cedekia will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Tunas Cedekia will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Tunas Cedekia will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Tunas Cedekia's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.
Tunas Cendekia: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)